Konflikty na pracovisku - čo robiť a čo nie pre harmonické pracovné prostredie.

Bez Názvu (1280 X 800 Px) (príspevok Na Linked In)

Vstup do sveta pracovných konfliktov sa podobá vstupu do neznámeho terénu. Bez ohľadu na to, aká je pracovná atmosféra idylická, konflikty sú neoddeliteľnou súčasťou života v tíme. No a práve spôsob, akým sa s nimi vyrovnávame, môže buď kolektív posilniť, alebo ho narušiť. Predstavte si, že ste súčasťou tímu, ktorý pracuje na spoločnom projekte. Všetko ide hladko, až kým sa neobjaví názorový rozpor medzi niektorými členmi tímu ohľadom optimálneho prístupu k riešeniu. Diskusie prerastajú do občasných nedorozumení a napätie postupne narastá. Ak by ste mali k dispozícii osvedčené metódy a stratégie na riešenie konfliktov, mohli by ste udržať tímového ducha a prispieť k efektívnemu riešeniu problémov. Práve to bude našou cestou v tomto článku - objavovať, ako sa postaviť k potenciálnym konfliktom a zároveň ako využiť príležitosti na posilnenie tímovej spolupráce

Čomu sa vyvarovať pri konfliktoch na pracovisku? Príklady a dôsledky:

Konflikty v pracovnom prostredí sú ako malé požiare - ak sa nesprávne riešia, môžu prerásť do ohňa, ktorý ničí všetko, čo má v ceste. Preto je kľúčové poznať veci, ktoré by sme pri konfliktoch radšej nemali robiť. Nižšie nájdete niektoré zásadné "ne-rady" aj s konkrétnym príkladom a možnými dôsledkami.

Ignorovanie problému - Predstavte si, že dvaja členovia tímu majú rozporuplné názory ohľadom projektu, no ten, ktorý daný tím vedie sa rozhodne situáciu ignorovať. Dôsledkom môže byť nepretržite sa stupňujúci konflikt, ktorý ovplyvní celý tím ako aj dôveru voči vedúcemu daného tímu a jeho kontrolu nad situáciou.

Ignorovanie problému je ako nechať malú dierku v hrádzi - čím dlhšie ju ignorujeme, tým väčšia je pravdepodobnosť, že voda sa dostane na druhú stranu a spôsobí omnoho väčšie škody. V tomto prípade to môže znamenať, že malý nesúhlas medzi členmi tímu sa môže stať nezvládnuteľným konfliktom so všetkými negatívnymi dôsledkami na tímovú dynamiku a výkon. Ignorovať problém znamená strácať príležitosť na jeho konštruktívne riešenie a udržanie harmónie v tíme.

Vyhýbanie sa konfrontácii - Pomerne bežným príkladom je zamestnanec, ktorý má problém s pracovným zaťažením, ale bojí sa konfrontácie s nadriadeným a radšej mlčí. Emocionálna únava a frustrácia zamestnanca však po čase vedie k poklesu jeho výkonu a celkovému nezáujmu.

Určenie obete – Možno ste sa už počas svojej praxe dostali do konfliktnej situácie, kedy bez akéhokoľvek bližšieho poznania situácie sa nadriadený postavil na stranu druhého účastníka konfliktu.

Cítili ste krivdu? Bolo Vám umožnené vyjadriť vlastný pohľad na vec?

Používanie agresívneho jazyka – Aktuálne veľmi viditeľný a diskutovaný jav – vyjadrovanie nesúhlasného stanoviska vulgárnym spôsobom. Aj na príkladoch z verejného života vidíme rozsiahle dôsledky – atmosféru nepriateľstva, nízkej morálky a tým aj ovplyvnenie výkonu celej dotknutej skupiny.

Verejné riešenie konfliktu – Ako oslabiť dôveru medzi členmi tímu? Niekedy stačí, keď pred celým tímom konfrontujete toho, kto nezdieľa Váš názor. Naštrbená dôvera môže byť len začiatok a vrcholom samotný odchod zamestnanca z organizácie.

Znovu a znovu cez príklady vidíme, že ignorovanie či neefektívne riešenie konfliktov môže mať značné negatívne dôsledky na pracovné prostredie. Preto je kľúčové poznať tieto pasti a naučiť sa im vyhnúť.

Vedeli ste napríklad, že pracovné konflikty môžu pre firmu spôsobiť podstatné náklady?

Americká manažérska asociácia (American Management Association) uvádza, že manažéri strácajú priemerné 20% svojho pracovného času riešením konfliktov, čo predstavuje pre americké spoločnosti stratu miliárd dolárov ročne.

Konflikty majú taktiež priamy vplyv na produktivitu. Výskumy od spoločnosti CPP Inc. ukázali, že zamestnanci strácajú priemerne dve hodiny týždenne riešením konfliktov, čo môže viesť k poklesu ich produktivity.

Ako ale konflikty riešiť efektívne a vytvárať z nich príležitosti na rast a zlepšenie?

Predstavme si konflik ako príležitosť, ktorá prichádza zabalená v problémoch. Ak vieme správne tento ”balíček” otvoriť, môžeme dosiahnuť pozitívne zmeny a rast v tíme. Kľúčov je hneď niekoľko:

Otvorená a nekritická komunikácia vytvára bezpečné prostredie, kde členovia tímu môžu slobodne vyjadrovať svoje názory a obavy bez vopred nastavených predsudkov.

Aktívne počúvanie všetkých strán konfliktu a pochopenie rôznych perspektív môže byť práve tým správnym kľúčom pre odomknutie správneho riešenia.

Rovnoprávny dialóg a rovnaká možnosť vyjadriť svoje stanovisko podporuje pocit spravodlivosti a účasti.

Riešenie problému, nie osobnosti je spôsob, ako sa vyhnúť osobným útokom a udržať konštruktívnu konverzáciu.

Spoločné hľadanie riešení a kompromisov posilní spoluprácu a vytvára prostredie pre kolektívne víťazstvo.

Získavanie a otvorenie sa spätnej väzbe po vyriešení konfliktu zabezpečí udržateľné zlepšenia v komunikácii a vzťahoch v tíme.

Tieto kľúče sú k dispozícii pre každého, nezáleží na tom, či sa jedná o lídra alebo o člena tímu. Úspešné riešenie konfliktov nevyžaduje ale len schopnosť identifikovať problémy, ale aj ochotu investovať čas a úsilie do konštruktívnej komunikácie a spoločného hľadania riešení.

Vytváranie odolného pracovného prostredia nie je jednorazovým úsilím, ale neustálym procesom udržiavania a budovania dôvery, porozumenia a otvorenosti. Ako tímoví hráči v tejto vzrušujúcej hre pracovného života, máme príležitosť vytvárať nielen produktívne, ale aj pohodlné a inovatívne pracovné prostredie. Naučme sa spolupracovať, prekonávať prekážky a vytvárať priestor, kde konflikty nie sú len problémom, ale aj cestou k novým a lepším možnostiam.

 

FUN FACT:

Vedeli ste, že existuje jedinečný spôsob riešenia konfliktov, ktorý sa nazýva "řehtání"? Tento český koncept spočíva v tom, že ľudia, ktorí majú konflikt, sa spolu rozosmejú. Cieľom je odstrániť napätie a uvoľniť atmosféru. Takže smiech nie je len vynikajúcim lekárom, ale aj prostriedkom na riešenie konfliktov!

 

Autor: Kristína Maľarčíková

Editor: Alexandra Vilčeková 

Zaujala Vás táto téma?

Ozvite sa nám. S radosťou s Vami preberieme túto a ďalšie témy HR nástrojov a riešení.

Napíšte nám

Súvisiace články

Bez Názvu (1280 X 800 Px) (príspevok Na Linked In) (2)
Článok

Toxická pracovná kultúra. Prečo zamestnanci váhajú, či vôbec niečo povedať?

Vo svete korporátnych hier, kde sa stretáva produktivita a ambície, sa často vynára tichý problém - toxicita pracovnej kultúry. Ešte zaujímavejšie je však pozorovať mlčanie, ktoré tento problém obklopuje. Prečo sa zamestnanci nevedia odhodlať hovoriť o rozšírenom toxickom prostredí? Predstavte si pracovisko, kde sa nespokojnosť tlmí v tichosti a mlčanie zväčšujú obavy z odplaty. Tento článok sa zameriava na rozlúštenie záhadného mlčania okolo toxickej pracovnej kultúry a pokúsi sa odhaliť príčiny, ktoré bránia zamestnancom vo vyjadrovaní svojich obáv. Budeme sa venovať faktorom, ktoré túto mlčanlivosť ovplyvňujú a rozoberieme, prečo existuje strach z hovorenia pravdy a prečo sa mnohí zamestnanci vyhýbajú otvorenému vyjadrovaniu k toxickým pracovným podmienkam. Našim spoločným cieľom bude v priebehu samotného článku nielen identifikovať, ale aj pochopiť, prečo sa mlčí a ako by sme mohli nájsť cestu k otvorenejšiemu a zdravšiemu firemnému prostrediu. Mlčanie, ktoré obklopuje toxicitu pracovnej kultúry, nespočíva len vo vyhýbaní sa konfliktu. Je to hlboký reflex, ktorý vychádza z niekoľkých kľúčových faktorov.

Osobnostné Testy Inmetric
Článok

Ako relevantne merať vlastnosti kandidáta, ktoré ovplyvňujú jeho výkon a potenciál?

Nakoľko bude daný kandidát motivovaným a kompetentným členom tímu? Disponuje vlastnosťami, ktoré sú vhodné na vybranú pozíciu? Zhodujú sa jeho postoje s firemnou kultúrou? Komplexné meracie nástroje ako psychometrické dotazníky či testy vám poskytnú relevantné dáta, ktoré oceníte v ďalších krokoch recruitmentu. Výpovednú hodnotu majú len vtedy, ak spĺňajú nároky validity a reliability.

Acd C3inmetric
Článok

Kedy pri výbere kandidáta nasadiť osobnostné dotazníky a ako s nimi pracovať?

Osobnostné testy môžu byť za istých okolností „výživnejšie“ ako štandardné interview. Ak s nimi viete správne pracovať, prezradia o kandidátovi oveľa viac.