Časy, keď na pohovore rozhodoval o úspechu či neúspechu kandidáta pocit, sú dávno preč. Objektívne dáta, ktoré ponúkajú nástroje psychodiagnostiky, pomáhajú manažérom lepšie sa rozhodnúť nielen pri výbere kandidáta, ale čoraz častejšie aj pri jeho ďalšom rozvoji v pozícii zamestnanca. Veronika Koišová (32), Senior HR Solutions Consultant spoločnosti inmetric, realizuje projekty využívajúce psychodiagnostické nástroje, robí osvetu v tejto oblasti, školí firmy, ako s týmito nástrojmi pracovať a prostredníctvom spolupráce s Univerzitou Komenského pomáha potenciálnym mladým esám HR pričuchnúť k realite pracovnej psychológie v praxi. V rozhovore nám prezradila, o čo majú firmy u nás záujem, čo manažérom hodnotiace nástroje prezradia a či môžu kandidáti pri takýchto testoch podvádzať.
Nie tak dávno uzrel svetlo sveta projekt inmetric. Už názov napovedá, že sa týka merania. V tomto prípade diagnostiky počas výberového procesu aj rozvoja zamestnancov. Čo vás inšpirovalo k jeho spusteniu?
K vzniku tejto značky nás inšpirovalo viacero faktorov. Jedným z nich je neustále narastajúca potreba manažérov a odborníkov v HR oblasti, ktorí sú zodpovední za výber a rozvoj svojich zamestnancov, mať k dispozícii okrem pocitu aj objektívne dáta. Často sme svedkami toho, ako mnohí v dobrej viere veľakrát siahajú aj po naozaj nešťastných nástrojoch, ktoré spôsobujú viac škody ako osohu. Okrem toho sme už dlhšie cítili, že projekty, ktoré s našimi klientami tvoríme a realizujeme, ďaleko presahujú „iba“ použitie psychodiagnostiky a naše portfólio služieb a produktov sa neustále rozširovalo.
Chceli sme preto svetu dať vedieť, že v nás nájde partnera pre rozličné formy hodnotení a meraní pri tak ťažko merateľnej téme ako sú samotní ľudia a ich fungovanie v pracovnom svete.
Všetko to v nás postupne dozrievalo a na konci dňa vznikol úplne prirodzene inmetric.
Čomu konkrétne sa v inmetricu venujete vy a na čo všetko je dôležité pri realizácii týchto projektov myslieť?
Moja rola v inmetricu je veľmi komplexná a pestrá. Ak by som to ale mala zhrnúť, starám sa primárne o dizajn projektov s klientami a následne dohľad nad ich realizáciou. Ide o projekty ako Assessment a Development Centrá, projekty 360° spätnej väzby alebo rôzne firemné prieskumy. Mojim cieľom je, aby každý klient vždy získal čo najpresnejšiu predstavu o tom, čo realizácia takýchto projektov obnáša, s čím všetkým treba počítať a ako sa na ne pripraviť tak, aby z nich následne firma dokázala čo najlepšie vyťažiť. Okrem toho vediem tréningy pre používateľov psychodiagnostických nástrojov vo firmách a snažím sa svojou troškou prispieť k osvete v týchto témach. Preto ma veľmi teší tento rok získaná ATP certifikácia pre vedenie PAA tréningov (personality and ability assessment, pozn. redaktorky) značky SHL.O. O to viac si ju cením, že podľa zatiaľ dostupných informácií som zrejme prvou trénerkou zo Slovenska, ktorá sa ňou môže pýšiť.
V rámci vašich služieb ponúkate online hodnotenia. Aké informácie mi takéto hodnotenie o zamestnancovi poskytne?
Pokiaľ si pod pojmom online hodnotenie predstavíme online psychometrické nástroje, pracujeme s výsledkami testov a dotazníkov. Forma aj rozsah výstupu záleží vždy od konkrétnej zvolenej metodiky. V skratke ale dokážeme zmapovať výkonový potenciál uchádzača na úrovní schopností, ako napríklad logické myslenie, numerické alebo verbálne schopnosti a podobne. Ten funguje ako najlepší prediktor budúceho výkonu z hľadiska toho, ako je kandidát pre zvládnutie pozície vybavený mentálne. Kompetenčný profil alebo profil motivácie zase pomôžu zamestnávateľovi aj kandidátovi lepšie pochopiť, ako jeho preferované správanie a prirodzené tendencie v správaní môžu zafungovať v situáciách, do ktorých sa pri svojej práci bude dostávať.
V akých projektoch ho firmy využívajú a v čom im pomáha?
Sú dve základné línie, kde psychodiagnostika dokáže byť veľmi užitočným a častokrát až nenahraditeľným pomocníkom. Ešte niekoľko rokov dozadu ste sa s online psychometriou mohli stretnúť v drvivej väčšine pri výbere kandidátov. Tam sa ťaží najmä z merania výkonu a schopností, ktoré pomáhajú predikovať úspech kandidáta na pozícii. Takýto prístup vo výbere prináša vyššiu objektivitu a zároveň pri správnom použití aj samotný kandidát získava cenné informácie o svojich kvalitách a ich posúdení v kontexte konkrétnej pracovne pozície.
Na moju obrovskú radosť, a dúfam že si za to s kolegami môžeme pripísať aspoň malé zásluhy, sa s týmito nástrojmi pracuje v poslednej dobe stále častejšie aj v rámci rozvoja zamestnancov.
Pri tomto type projektov, sa zase viac využívajú osobnostné dotazníky, ktoré nám pomáhajú efektívnejšie plánovať budúci rozvoj.
Aké kritériá by mala spĺňať dobrá psychometria alebo nástroj na hodnotenie?
Nie každý nástroj na hodnotenie musí byť automaticky psychometria. Vo všeobecnosti je podľa mňa preto kľúčové najprv si veľmi dobre uvedomiť a vyjasniť, čo a prečo chcem merať a následne podľa toho vyberať nástroj. Vo všeobecnosti by kvalitný hodnotiaci nástroj mal mať základ v dlhodobejšom výskume, ktorý opakovane potvrdí prepojenie na prax.
Pri psychometrických nástrojov sú dva základné parametre, bez ktorých sa nezaobíde žiadny z nich – reliabilita a validita. Hovoríme o tom, ako spoľahlivo nástroj meria a hlavne, či meria to, čo merať má.
Dôležitým faktorom je kultúrna nezávislosť a dostupnosť nástroja v lokálnom jazyku. Potom prichádzajú na rad kritériá, ktoré už viac súvisia s preferenciami zákazníka, a to napríklad s akými normami nástroj pracuje, či je nástroj dostupný online, či je optimalizovaný pre použitie na smartfónoch a podobne. Dnes už veľkú úlohu zohráva aj zážitok, ktorý hodnotenie v testovanej osobe zanechá alebo tzv. user experience.
Na Slovensku nie ste jediní, kto poskytuje psychodiagnostiku v oblasti ľudských zdrojov. V čom sú vami využívané nástroje špecifické?
Využívame nástroje, ktoré tvoria svetovú špičku v oblasti psychometrie a sú medzinárodne rešpektované najmä vďaka tomu, že výskumné tímy, ktoré na nich pracujú, sa vývoju a dizajnovaniu nástrojov pre pracovnú psychológiu venujú už viac ako 4 dekády a ich kvalita je preukázaná množstvom validačných štúdií. Ďalšou kľúčovou vlastnosťou je fakt, že sú lokalizované na slovenskú populáciu. Vďaka tomu poskytujú veľkú variabilitu v samotnom testovaní, ale aj vo forme výstupov, jazykových kombináciách a podobne. V čom sa však naozaj snažíme byť špecifickí, je náš prístup k hodnoteniu ako k službe. Veľmi nám záleží na tom, aby v nás klient našiel odborného partnera, nech už sa s psychodiagnostikou stretáva po prvýkrát alebo je v tejto oblasti už takpovediac „doma“.
Máločo pre mňa znamená viac, ako keď mi klient na konci interpretácie výsledkov povie, že toľko cenných informácií od psychodiagnostiky ani vo sne nečakal a že mu veľmi pomohla.
Prinášate a implementujete nové produkty na slovenský trh. Ako na tieto novinky reagujú slovenské firmy?
Rôzne. Tu to naozaj závisí od jednotlivcov, ktorí o týchto službách vo firmách rozhodujú. Za posledné obdobie sme spozorovali, a výrazne sa pod to podpísala aj nešťastná situácia spojená s pandémiou, že firmy sú akoby opatrnejšie, prípadne odkladajú takéto témy na neskôr, kým bude situácia stabilnejšia. Vo všeobecnosti ale nevnímam, že by tu nebol záujem alebo vôľa k novinkám. Napríklad v rámci screeningu a predikcie budúceho výkonu sa stáva pomerne obľúbeným test Interactive G+, ktorý meria niekoľko kľúčových schopností. Rovnako tak sa množstvo klientov zaujíma o rôzne customizované riešenia, ktoré vnímajú ako investíciu z dlhodobejšieho hľadiska – jedným z nich je napríklad plne prispôsobiteľná platforma pre 360°spätnú väzbu.
Využívate nástroje online, čo už je o krôčik ďalej od tradičných metód. Aké sú najnovšie trendy v tejto oblasti, respektíve ktorým smerom sa podľa vás budú uberať?
Môžem povedať, že online nástroje sa dnes už stávajú úplným štandardom, čomu sa veľmi teším. Trendy v nich odrážajú kontinuálny technologický pokrok a potreby biznis prostredia tak, ako v každej oblasti.
Dôraz sa kladie na gamifikáciu a zvýšenie atraktivity samotného testovania. Takisto je trendom skracovanie celkového času hodnotenia a všeobecne neustála snaha o vylepšovanie už spomínanej user experience. Na druhej strane z hľadiska využiteľnosti sa pracuje s tým, aby sa prostredníctvom týchto nástrojov dali podporovať globálne rezonujúce témy, ako napríklad diverzita a inklúzia na pracovisku. A z môjho pohľadu úplne samostatnou kapitolou je využitie umelej inteligencie v tejto oblasti. Myslím, že toto v kontexte hodnotenia kandidátov a zamestnancov je a aj bude témou ešte mnohých rokov.
Čo chcú klienti najčastejšie merať a hodnotiť?
Zrejme nikoho neprekvapí, že stálicou je hodnotenie kognitívnych schopností a osobnosti pri výbere kandidátov. Hneď potom je to 360° spätná väzba, ktorá sa tiež už pomaličky, ale isto stáva pomerne rozšíreným a bežným rozvojovým nástrojom. To je moja srdcovka a tak trochu si na nej „ujíždím“, takže z toho mám veľkú radosť. Pomerne časté, najmä v posledných mesiacoch, sú aj témy hodnotenia leadership potenciálu a firemné prieskumy angažovanosti. Príjemným osviežením je aj opäť narastajúci dopyt po behaviorálnych Assessment Centrách - najmä pri vyšších manažérskych či kľúčových pozíciách. Tie boli istú dobu trochu v úzadí hlavne pod vplyvom silnejúceho trendu online hodnotenia, ale viacerí s nami znovu objavujú ich čaro a význam.
Čo by ste odporučili hodnoteným? Je možné sa na hodnotenie nejako pripraviť?
Pokiaľ hovoríme o online psychodiagnostike, absolútne najlepšie, čo môžu hodnotení urobiť, je dobre sa vyspať a vyhradiť si čas - pokiaľ je to aspoň trochu možné nikým nerušený.
Dôležité je tiež poriadne čítať inštrukcie. Možno sa to zdá ako banalita, ale práve toto sú najčastejšie príčiny komplikácií alebo nespokojnosti s výsledkami.
Ak je človek hodnotený viackrát, dokáže sa akoby naučiť „odpovede na otázky“ a výsledok hodnotenia tým skresliť?
Našťastie, nie. 😊 Naše testovacie nástroje sú už dosť vyspelé a istým spôsobom múdre. Využívajú mnoho mechanizmov na to, aby boli výsledky čo najpresnejšie a najobjektívnejšie. Opakované hodnotenie môže kandidátovi pomôcť s odstránením stresu alebo optimalizovaním podmienok, ktoré si na testovanie na základe predchádzajúcej skúsenosti vytvorí. Čo sa ale týka samotného výkonu, opakovaným testovaním sa nejaký zásadný rozdiel neobjaví.
V online svete sa veci rýchlo menia, vývoj stále napreduje. Predpokladám, že už teraz rozmýšľate, čo vylepšiť, zmeniť, aké nové služby priniesť klientom. Prezradíte, čo v inmetricu plánujete?
K plánovaniu po posledných dvoch rokoch pristupujem opäť s trochu väčšou pokorou. Asi nie nadarmo sa hovorí, že ak chceš boha pobaviť, povedz mu o svojich plánoch. V každom prípade dúfame, že sa nám podarí byť opäť viac osobne v kontakte s našimi zákazníkmi, prinášať im inšpiráciu a vychutnať si s nimi malé radosti, ako je dobrá káva alebo brainstorming pri zmrzline v parku.
Veríme, že sa nám podarí získať stále viac fanúšikov využitia psychodiagnostiky v HR, že pomôžeme firmám nájsť skvelé talenty alebo rozvinúť ich potenciál. Ale predovšetkým, budem ďalej pracovať na tom, aby klienti v inmetricu našli tím odborníkov a odborníčok, s ktorými tieto veci jednoducho budú chcieť realizovať.
Rozbehli ste spoluprácu s Univerzitou Komenského. Môžete nám o tomto projekte povedať viac?
Intenzívnejšia a formálna spolupráca s Univerzitou Komenského je pre mňa jeden z highlitov tohto roka, a to hneď z viacerých dôvodov. Jednak, u nás vo firme vždy dostávajú príležitosť mladí ľudia, ktorí nemajú prax, ale majú chuť robiť zmysluplné veci a makať na tom, aby využili svoj potenciál naplno. Vždy sme tak boli v priamom kontakte so študentami alebo čerstvými absolventmi. Hlavným dôvodom ale bola skutočnosť, že sme dlhodobo pozorovali aj extrémne slabú predstavu o spojení toho, čo sa v školách učia s tým, ako to funguje v realite. Nemali sme ale chuť diskutovať o tom, koho je to vina a aké je to nanič. Chceli sme nájsť spôsob, ako tomu pomôcť. Preto sme sa pustili do spolupráce priamo s Filozofickou fakultou Univerzity Komenského a inmetric je dnes oficiálne aj jej školiacim pracoviskom. Každý rok tak u nás niekoľko študentov bude môcť absolvovať odbornú prax ako jeden z povinných predmetov. Získajú tak komplexné informácie a skúsenosti so všetkými nástrojmi, ktoré neskôr s veľkou pravdepodobnosťou budú potrebovať vo svojich budúcich zamestnaniach. Okrem toho príležitostne vedieme niektoré zo seminárov pre študentov, ktorí sa chcú venovať pracovnej psychológii. Aktuálne pripravujeme väčší prieskumný projekt, s ktorým nám pomáha odborníčka na dané témy priamo z univerzity. Mám veľkú radosť z toho, že sa nám aj týmto spôsobom darí priblížiť bežnému štandardu v iných krajinách, a to intenzívnej spolupráci firiem a študentov, ktorí potom do praxe prichádzajú už celkom inak pripravení.